Corren 5/1-09 ; Idolhysteri med Johan i centrum

Folk stod på taket, hängde i träden, fyllde torget och invaderade gallerian. Både vuxna och gamla men mest unga tjejer, många som rest långväga. De flesta var där för Johan Palms skull.



Mjölby köpcentrum bågnade av folk när Johan Palm uppträdde med Idolfinalisterna från TV4.

Några av fansen väntade i sex timmar ute i kylan för att försäkra sig om bra platser.
Emelie Handell, Kolmården, och Emilia Ornefalk, Norrköping, var två 14-åringar som reserverade plats för sig längst fram redan vid sjutiden på morgonen.

Allt gick väl så när som på att en annan 14-årig flicka, som hade rest från Stockholm, tappade luften i främsta åskådarledet när trycket bakifrån blev för tufft.

Fick kram av Johan Palm

Ändå var det kravallstaket i två led för att trycket på dem längst fram inte skulle bli för stort.

Flickan bars bort av ordningsvakter och togs om hand av en sjukvårdskunnig, men repade sig ganska ögonblickligen efter att ha fått värme och luft.

Det ordnades så att hon kunde se den fortsatta konserten från ett lägenhetsfönster. Vid skivsigneringen efteråt fick hon en kram av Johan Palm.

De hysteriska skriken från fansen när Johan Palm, Kevin Borg, Alice Svensson och Robin Bengtsson gemensamt äntrade scenen visste inga gränser med Mjölbymått mätt.



Fick presenter

Framträdandet på den lilla utomhusscenen på Jerikodalstorget inleddes sedan med att turnéledaren Rasmus Nilsson överlämnade ordet till Mjölbys kommunalråd Monica Gideskog (m). Hon prisade de fyra ungdomarna som goda förebilder för andra och överlämnade var sin present.

16-åringen Johan Palm fick en extra stor.

- Du är en jättefin ambassadör för Mjölby kommun, berömde kommunalrådet.

Oslagbar stämning

En gitarrförsedd Johan tog sedan ensam scenen i besittning. Hans enda framträdande under Idolturnén. Johan sjöng den låt som han hade skickat in till Idoluttagningen. "The drugs don't work", för att sedan lägga ifrån sig gitarren och riva av "Beautiful ones".

Turnéledaren Rasmus Nilsson uppskattades publiken till mellan 2000 och 3000 personer.

- Stämningen är oslagbar, tyckte han.

Lyckan en handberöring

Tonårstjejer utmed kravallstaketet vid sidan om scenen tjöt sedan av lycka under sin eskort bort från scenområdet klappade sin hand mot deras framsträckta händer.

Alla fyra artisterna hade två låtar. Kevin var en nästan lika stor publikfavorit som Johan. Han sjöng bland annat sin vinnarlåt "With every bit of me".

Sedan var det roliga slut, om man inte ville fortsätta stå ute i kylan och köa för en skivsignering (Idolskivan plus Kevins singel på köpet)

Skivorna tog slut

De fyra idolartisterna satt i ett genomgångsrum mellan Jerrys och Synsam. Inget autografskrivande utan bara skivsignering. Den som inte kunde hosta upp 120 kronor kom aldrig längre än till första slussen. Efter ett par timmar tog skivorna slut. De som fortfarande köade fick de åtråvärda namnen på papper istället. Efteråt krävdes en mänsklig mur för att artisterna ostört skulle kunna hoppa in i den bild som körde dem från platsen.

- Jag var orolig till en början före konserten, men allt har fungerat jätte bra, summerade centrumledaren Kenneth Fungbrandt.

- Jag har bott i Mjölby i 50 år, men aldrig varit med om maken till så här mycket folk, sa en bland publiken, Göran Palmqvist.



MJÖLBY

Det är inte bara de yngsta tonårstjejerna som faller för Johan Palm. Även barn och vuxna ingår i den fan club som nu bildats.

- Det här är vår första träff och en hemsida är under uppbyggnad, johanpalmfanclub.se, berättar Helen Kristoffersen, Väderstad. Hon är lika stor fan som sina barn Wilma, 8 och Anton, 10.


Skriver på bloggen

Helen hade kallat till samling utanför JC inne i gallerian två timmar före konserten på lördagen. Det var inte så många som kom, de mest fantastiska fansen hade redan limmat fast sig längst fram vid scenen.

Ulrika Ekström och hennes dotter Johanna Ekström fanns bland de som dök upp. De hade åkt tåg från Kävlinge i Skåne. En impulsgrej för att det var jullov.

Ulrika, en 33-årige högskolestuderande (arkivarie) mamma, inte precis sinnebilden för en Johan Palm-fan. Vad får henne att gilla Johan så skarpt att hon kommer till en fanträff och åker ända från Skåne?

Hon berättar att hon och dottern Johanna, 8 år, nog tycker om honom lika mycket, men att dottern är en stor Alicefan också.

"Johan är intressantast"

- Jag tycker Johan varit den intressantaste deltagaren under de fem år som Idol-tävlingen pågått. Han är ärlig hela tiden och var sig själv under hela programserien i höstas. Sedan gillar jag hans musikstil och låtval. Det är mycket influenser från punken och 70- och 80-talsmusik, typ Noice. Därför är vi många i min ålder och lite äldre också som känner igen oss, säger Ulrika.

I vilken åldersgrupp har Johan sina flesta fans?

- 14 tror jag, eller 13. Det är de som syns mest, svarar Amanda Axelsson Duarte som bor i Enskede, Stockholm, och är 16 år.

Amanda kom i sällskap med en kompis från mormor i Rimforsa där hon firat jullov.

Många andra Stockholmstjejer hade åkt direkt till Östergötland enbart för en tanig vitkalufsad Mjölbygrabb med söndriga jeans.





"Jag var nog inte så nervös"

MJÖLBY

- Det var riktigt kul, tyckte Johan Palm efteråt.
Vädret var kallare än vanligt med Johan Palm var lika cool som alltid. Visade ingen nervositet.

- Nej, det gjorde jag väl inte, nej. Det enda som jag kanske kunde vara lite nervös var att det var ett tag sedan som jag stod på scen. Jag har liksom kommit ur den bubblan.

Det är inte samma sak längre, men jag bar nog inte så nervös.

Det var en ny erfarenhet för dig att sjunga i kyla?

- Ja, lita grand. Vänster hand domnade nästan när jag spelade gitarr och rösten fungerade inte riktigt lika bra som vanligt. Men det fick bra. Det var riktigt kul.

Var det påfrestande med den utdragna skivsigneringen?

. Påfrestande var det inte. Det var jättekul. Visst, det är lång tid man sitter där och bara sitter stilla, men jag tycker det är kul att skriva sådär.

Jag umgicks ju med mina kompisar under tiden, Alice och Robin och Kevin.

Andra framträdanden framöver?

- Det får vi se. Ingenting är planerat.

Johan Palm har fortfarande inte bestämt sig hur han ska göra till våran med studier och allt.

Han säger att han antagligen gör ett uppehåll i sina studier, första året på gymnasiet på Kungshögaskolan, för att istället börja om på nytt till hösten.

Han ser svårigheter att ta igen det han kommit efter på grund av Idol-tävlingen.


Tack till Sara för bilderna med texten på!


Kommentarer
Postat av: Anonym

ingen gammal bild idag? :'(

2009-01-12 @ 18:53:27
Postat av: Anonym

du behöver inte säga förlåt, jag sa ju först att det var okej, jag trodde inte att det var så många som läste din blogg bara, det är lungt.

2009-01-12 @ 19:04:24
Postat av: Jakob

håller med anonym! en gammal bild skulle va kul! :P

2009-01-12 @ 19:25:04
URL: http://johanpalm.org/
Postat av: Anonym

matilda:) kan vi inte få se en bild på dej? (a)

2009-01-12 @ 19:32:37
Postat av: Ulrika

Åh, tack för att du lade upp hela tidningstexten! Jag har inte fått tag på tidningen än. Det är jag som är 33-åriga Ulrika i artikeln. Får ringa Corren och be att de skickar mig ett ex av tidningen sen om de har några kvar. Tack än en gång! <3

2009-01-12 @ 19:49:15
URL: http://www.metrobloggen.se/diamonds
Postat av: Jakob

Bra idé anonym! En bild på dig Matilda! Kom igen... :)

2009-01-12 @ 20:17:11
URL: http://johanpalm.org/
Postat av: beatrice

snällt att du la upp artikeln :)

kramar

2009-01-12 @ 20:30:06
URL: http://beeahh.devote.se
Postat av: Emma

Wehey jag var där. Johan var kung!

2009-01-12 @ 23:37:41
URL: http://emaaaas.blogg.se/
Postat av: Anonym

menar du allvar med creds??

2009-01-13 @ 06:58:32
Postat av: Matilda

Svar till Anonym: Kopierar någon artikeln här ifrån måste dom skriva att den är tagen härifrån eftersom det tog väldigt lång tid att skriva allting från bilder.

2009-01-13 @ 08:24:33
URL: http://johanpalmfan.blogg.se/
Postat av: Amanda

Hej! Det är jag som är Amanda och är med i intervjun om Johan fans.

Läs gärna min tidningsblogg "Våga" www.vaga.blogg.se där jag har lagt ut lite bilder och skrivit om dagen i Mjölby.



2009-01-13 @ 17:08:04
URL: http://vaga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0