Intervjun med Johan i FRIDA nr 10 [Förra numret]

Här kommer intervjun med Johan från det förra numret av FRIDA. Några av er har frågat efter den så nu har jag suttit och skrivit av den åt er. Trevlig läsning :)


FRIDA ställer Johan Palm mot väggen

Johan Palm
dyker upp i fotostudion en halvtimme efter vår bestämda tid. Han har missat väckarklockan tre gånger och försovit sig. Men han ser så söt ut i sin rufsiga morgonfrilla och grusiga, trötta ögon att man inte kan göra annat än att förlåta honom på fläcken. Dagen innan spelade Johan in musikvideon till singeln Emma-Lee mitt på Dorttninggatan i Stockholm, något som resulterade i ett kaos av gråtande tjejer. Medan Johan sitter och läser om sig själv och gårdagens tumult i tidningen passar jag på att fråga om det där med hysteriska fans.

Tjejer har en förmåga att skrika sig hesa när de ser dig, är det inte läskigt att gå på stan?
- Det är ganska lugnt faktiskt. Då och då är det lite folk som känner igen mig och ibland är det tjejer som skriker. Då tar jag fram min sköld, haha. Nä, det brukar gå att hantera.
Hur gör man för att få ditt telefonnummer?
- Visst kan man väl vara en riktig stalker och kontakta mina vänner. Men om man får tag på mitt nummer på det sättet så blir jag inte så glad om någon ringer upp och säger: "hej, jag har fått fram ditt telefonnummer". Nä, alltså mitt telefonnummer är privat så om man får tag på det, då ska man få det direkt av mig - och förtjäna det.
Och hur förtjänar man det då..?
- Imponera på mig! Men jag kommer inte säga hur man gör för då märker jag ju om folk följer strikta instruktioner - och det är ju inte så imponerande.
Om man ska ragga upp dig - hur går man tillväga?
- Var naturlig. Man kan inte ragga på mig genom att be om autograf och sådant, då blir man bara en i mängden. Jag måste känna att jag är på samma nivå md tjejen jag kan tänka mig att vara tillsammans med. Den typ av tjejer jag gillar är smarta nog för att kunna lista ut något bra raggningsknep själva.

En kaxig diva?

Just nu är Johan strängt upptagen med att lansera sin debutplatta och turnera runt i Sverige under sommaren. Han har tagit sabbatsår från skolan, och dejtingen får inte heller plats i agendan.
- Om man märker att något är rätt så är det väl bara att köra på. Men just nu har jag fullt upp så jag har inte tid att engagera mig så mycket jag skulle vilja, säger Johan.
Du är ju rätt självsäker och kaxig, var kommer ditt skyhöga självförtroende ifrån?
- Så högt är det väl egentligen inte. Det är bara ett PR-trick alltihop. Jag är jättesnäll egentligen, väldigt ödmjuk och jag har inga höga tankar om mig själv, Men jag kan också säga att jag faktiskt är bäst. I hela världen.
Oroar du dig aldrig för att framstå som en diva?
- Njae, jo. Jag oroar mig inte, men jag antar att jag framstår så ibland. Folk som inte förstår sig på min ironi - vill jag verkligen ha dem som fans? Ja, antagligen.
Vad får dina nerver att balla ut då?
- Jag tycker det är väldigt jobbigt att ringa telefonsamtal faktiskt. Viktiga telefonsamtal är något jag gärna skjuter upp.
Vilken är din största svaghet?
- Jag är fysiskt svag, haha.
När har du varit som mest elak?
- Jag är väldigt snäll människa men jag är elak ibland. Typ i situationer när man kommer på ett skämt som är så fyndigt att det inte är sant, men ändå elakt, då måste jag säga det i alla fall.

Hela hångel-rykten

Att stå i rampljuset innebär inte enbart att sjunga, gå på galapremiärer och ha skrikande tjejer efter sig. Det innebär också en hel del ryktesspridning och jobbiga frågor från journaliter - någon som Johan blivit varse om...
Vilken fråga är du mest less på att få från journalister?
- Alla frågar hela tiden om jag kan tänka mig att dejta ett fan. Det är en ganska idiotisk fråga tycker jag. Fans är också människor. Det är inte så att jag går på dejt med någon och sedan säger tjejen "åh vad trevligt det här var, just det jag glömde säga en sak, Johan jag gillar din musik". Aaaj då! Nä, då går det inte, då kan vi inte dejta varandra. Vad menas med den frågan egentligen?
Vilket är det konstigaste ryktet du hört om dig själv?
- Det gick ett rykte om att jag hade pussat en tjej. Det började med att någon skrev i min gästbok att någon att sett mig tillsammans med henne på en signering, att hon bara varit där för en autograf eller något, och sedan att jag skulle ha kysst henne vid två olika tillfällen. Alla trodde på det och flera fans skrev "åh Johan du har svikit oss nu, nu har du förlorat 50 procent av dina fans, nu ska jag ta livet av mig." Är inte det att överreagera lite? Folk verkar tro att jag är en levande ängel, och att jag aldrig ens kommer att krama någon innan jag gifter mig.
Känns det som att du inte kan skaffa flickvän för att dina fans skulle bli besvikna?
- Det är klart at det är lite jobbigt. Men samtidigt låter jag inte det hindra mig. Fansen är så klart bland det viktigaste jag har, men man måste få ha ett privatliv.

Vilken raggningsreplik fungerar bäst?
Johan betygsätter mellan 1-5.

Tjena sexbomb. Här står du och tickar.
Den har jag inte hört förut. Den var rätt dålig, men den får ändå 2 poäng för dess originalitet.

Jag har tappat bort mitt telefonnummer, kan jag få ditt?
Old! Den har man hört många gånger, men den är kul, det är lite humor i den. 3 poäng.

Simma kan jag men i dina ögon drunknar jag.
Smörig! Men det kan väl få 2 poäng ändå.

Om snygghet skulle mätas i tid vore du en evighet.
Haha, den var lite kul. Den får 3 poäng.

Ursäkta, jag har tappat bort min nallebjörn, kan jag få krama sig istället?
Åh, den var gullig. 4 poäng.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Då får man väl dra den sissta om man ska få Johan på kroken :P

2009-05-26 @ 17:09:55
Postat av: sofia nicander

du johan palm jag är en tjej som gillar dina låtar dom äger alla men du jag är intreserad av dig med och vill gjärna träffa dig och fråga lite grejer och så jag undrar hur många år du är? min mejl address [email protected] adda mig så kan jag fråga dig där istllet om du inte vill träffas

2009-07-02 @ 16:01:55
URL: http://vet ej
Postat av: sofia nicander

skojja fattar ni väll daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa uselt

2009-07-02 @ 16:03:01
URL: http://vet ej

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0