Turnédrömmen kan bli sann



Johan Palm nådde inte fram till finalen i Idol. Men fansens hjärta vann han. ­Redan under deltävlingarna skrek tjejerna så fort han ­visade sig. Imorgon släpper 17-åringen sitt debutalbum.

Kevin Borg vann visserligen Idol 2008 men frågan är om det inte är Johan Palm som i längden kommer får mest uppmärksamhet. Det är lite antika Beatles-vibbar över fenomenet Idol-Johan som råkar ut för hysteriska skrik så fort han visar sig. Själv är han redan trött på att få frågor om vad det beror på att hans fans skriker.

 

–Jag vet inte. Att jag är så läskig? Det känns lite konstigt att de just skriker vilket inte är en naturlig reaktion. Jag skulle aldrig skrika i ett sånt sammanhang. Fansen jagar nog upp varandra men det kan bli rätt kul.

 

Flickidolen får många kärleksbrev, ett par varje dag hem till föräldrarna i Mjölby.

–Många skriver att de älskar mig eller att de inte är som mina andra skrikande fans, utan mer lugna och unika. De kan också säga att de skulle tycka om mig även om jag inte var känd.

 

Johan Palm blev snabbt en av de tongivande i Idol förra året, 16-åringen som sjöng med sprucken röst. När han gav sig på låtar han vuxit upp med, som Suedes Beautiful one, så ägde han scenen. Även när rösten sprack i Abba-låten The winner takes it all skrek fansen lika mycket. Eller ännu mer. Skrikstödet och utstrålningen höll honom kvar vecka efter vecka.

 

Idoläventyret började med att han sökte Sista chansen, vilket innebär att man lägger upp ett klipp på nätet och därifrån går vidare till en audition med tio andra.

 

–Jag och min kompis Lisa skulle söka i Karlstad men det blev inte av. Så hon kom med det briljanta förslaget att lägga upp ett klipp när jag sjunger. Några dagar efteråt hörde de av sig från TV4.

 

Vad tycker du om Idol så här efteråt?

–Att komma fyra är ingen förlust direkt. Frågan är om man vill komma etta och spela in en färdigskriven poplåt som ska passa flera finalister.

 

När albumet My antidote släpps den här veckan har Johan Palm redan en singeletta med Emma-Lee bakom sig på singellistan. Han har gjort en platta med många raka pop- och rocklåtar och en del sätter sig direkt.

 

–Det ska bli intressant att se reaktionerna. Jag har drömt länge om att få göra en skiva och en stor turné. Nu händer det, vilket är fantastiskt.

 

På frågan om han fått vara med och bestämma om hur plattan ska göras blir han nästan irriterad.

 

–Det är ju min skiva! Jag har blandat mig i det mesta men det är klart att det blir kompromisser i produktionen av låtarna.

 

Johan Palm gick tekniska programmet på gymnasiet någon månad, men slutade när han kom med i Idol. Till hösten pluggar han naturvetenskapligt på distans.

 

–Jag hoppade inte av skolan utan tog ett sabbatsår, nästan skriker han.

–Den här chansen kommer bara en gång så det är större än skolan. Det vore idioti att inte ta den.

 

Han växte upp med pappans och brorsan Henriks skivor och gillade Suede, Nordman och Metallica som treåring. Ungefär tio år senare blev han sångare i The Exit, som sedan bytte namn till The Looop (ja, det ska vara tre o:n)

 

”Jag tänker bli en legend, en David Bowie”, säger Johan Palm i pressreleasen för nya plattan. Men det vill han inte stå för.

 

–Såna saker säger inte jag, säger Johan Palm snart ska uppfylla ännu en av sina drömmar, en turné runt Sverige.


Källa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0