Johan Palm ut på turné


Bild från Sara.

Johan Palm är laddad till tänderna. Vi träffar honom tre dagar innan han ska börja sin sommarturné i Malmö.

Förra årets Idol-fyra har just släppt sin första platta >My Antidote< som en knapp månad efter skivsläppet åkt rakt på nummer tre på topplistan före storstjärnor som Eminem. Dessutom har recensionerna av skivan varit klart över förväntan, menar han.

Johan Palm började spela redan som liten. Vid tio års ålder började han i sitt första band - Exit. Inspirerad av sin storebror började han spela gitarr och sjunga. Varifrån har han då fått sin inspiration?
- Min farsa har faktiskt grym musiksmak, så det har alltid funnits mycket bra musik hemma, säger Johan Palm.
Bland favoriterna nämner Johan David Bowie, Suede och Jacob Hellman. The Clash episka platta London Calling pratar han också varmt om. På det hela taget blandar Johan gärna brittpop med lite mer punk. Det kommer vi få smaka mer av på sommarturnén.
- Förutom brorsan och jag så är vi fyra på scen, under turnéspelningarna, berättar Johan.
I sommar kommer Johan Palm åka buss från Malmö i söder till Kiruna i norr. Det kommer att bli många, långa timmar i turnébussen. Hur ska han slå ihjäl tiden?
- Jag ska lyssna på musik och umgås med bandet, sen kommer jag ha med mig dator och mobilt bredband såklart.
Vi berättar att Johan ska få prova nya Sony Ericsson W995 där det ingår hela 60 filmer, ett bra sätt att jaga bort tristessen.
- Jäklar vad bra! Film är verkligen kul, jag ser gärna komedier. Det finns en film som heter “Get ready to be Boyzvoiced” som är mockumentary i stil med Spinal tap, men om ett norskt pojkband. Den är klart underskattad, fler borde se den, säger Johan.

När vi undrar vad han har för mobiltelefon idag sliter Johan fram inte bara en, utan två. En otroligt sliten Sony Ericsson K750 och en nyare W595 som han fick under Idol-inspelning. Hänger Johan Palm med på teknikutvecklingen alls?
- Absolut, jag är lite av ett teknikfreak, men jag har inte haft råd att hänga med bland alla nya produkter, säger Johan.
Hemma i Mjölby ligger ett gammalt Playstation Portable och den datorn han skrivit små egna spel på. Använder han datorn även till att skapa sin egen musik?
- Jag skriver faktiskt inte på datorn utan brukar ta gitarren i näven och spela. Däremot så använder jag min mobil otroligt mycket för att spela in låtidéer, textsnuttar eller nynna någon bra melodi. Jag har närmare tvåhundra inspelningar, riff, fragment av låtar. Sen ska allt sätta ihop också, det är jag sämre på, säger Johan och ler.

Det är helt klart att Johan slíter på mobilen. Vad ska en bra mobiltelefon ha om Johan Palm ska gilla den?
- Förutom inspelningsfunktionen ska den ha gott om utrymme och Bluetooth för att kunna föra över alla mina filer. Bra kamera är också kul. Egentligen har alla nya mobiler allt man behöver, det är ju riktigt bra. GPS kanske kan bli kul på turnén så man kan se var vi är någonstans. Men 60 filmer i telefonen verkar ju otroligt bra. Och den där Bluetooth-klockan! Den verkar ju riktigt bra, jag vill ha en med läderarmband, den är skitsnygg, säger Johan.
I framtiden hoppas Johan kunna leva på sin musik och skaffa en egen, bra studio. Är han produktiv, skriver han mycket låtar?
- Jag kan bara oerhört fokuserad, helt inne i mina projekt och skriva helt avskilt. Däremot är jag rätt dålig på att slutföra projekten om jag inte får lite lugn och ro. Det var väldigt skönt att kunna koncentrera sig på att göra skivan, det var enormt befriande, säger Johan.

På sin fritid gillar Johan att spela, just nu är favoriten Guitar Hero Metallica.
Efter sommarturnén ser Johan fram emot lite egen tid så han kan koncentrera sig på att skriva nya låtar. Antagligen åker han tillbaka till Mjölby och hyr en lokal som kan fungera som tillfällig studio. Där tänker han ladda om och skriva nytt. Räkna med att Johan Palm kommer höras ordentligt i framtiden. Mjölbys David Bowie tänker lämna ett ordentligt intryck i musiksverige.

All info om Johan på www.johan-palm.se

…………….
Redan nu kan du hämta gratis Johan Palm-material. SMS:a PALM till 72246 och klicka sedan på länken för att tanka ner skärmsläckare och bakgrundsbild. När du köper Sony Ericsson-telefon får du en VIP-biljett och tillgång till massor av Johan Palm material!


Kommentarer
Postat av: Jossan

Jaag har me en W595- mobil ;)<3

2009-07-09 @ 22:51:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0