Karusellen rullar för Johan Palm

Fyra i "Idol" och tonårsflickornas favorit. Nu släpper Johan Palm sitt debutalbum och åker på turné.

-Det är omtumlande på samma sätt som en rolig karusell, säger han.

Nästan ett halvår har gått sedan Johan Palm röstades ut ur TV 4:s populäraste talangsåpa. Men det är fem högst händelserika månader.

-Allting är lite overkligt, så mycket har förändrats. Jag har utvecklats som person, det känns verkligen som jag lever mitt liv till fullo, säger han.

Sedan januari bor den 17-årige Mjölbysonen i Stockholm, där han fått uppleva både för- och nackdelar med kändisskapet. Han blir dagligen stoppad av fans på stan.

-Det är nästan alltid roligt, men det beror på hur folk beter sig. I bland förstår de inte när det räcker, som när jag sitter och äter och vill fortsätta prata med mitt sällskap.
-Men även i de sammanhangen måste man vara trevlig, jag kan ju inte bli arg på någon som kommer fram för att de tycker om mig. Det vore dessutom dåligt för mitt rykte, tillägger han.

Kan kännas obehagligt


I "Idol"-studion skapade den blonde popynglingen hysteri bland tonårspubliken, och när han spelade in sin första video på Drottninggatan i april hängde flickorna i klungor efter honom.

 

Johan Palm trivs med att vara omsvärmad, men det finns tillfällen när uppvaktningen gått överstyr.

 

-Det är inte på någon jätteläskig nivå, men det känns lite obehagligt när folk tror att de känner en. Som när någon tjej man träffat bara ett par gånger kommer fram och säger: "det var längesedan vi sågs, jag saknar dig". Eller när de letat upp min adress och står och hänger utanför min dörr.

Bra att kompromissa


Men de närgångna beundrarna är inget som avskräcker Johan Palm från artistvärlden. Han blir gärna ännu mer känd.

-Dels för att jag vill göra folk glada med hjälp av min musik, sen är det självklart den här biten med pengar och glamour, skrattar han.

Och karriären pekar i rätt riktning. På skivan som släpps i dagarna har han fått hjälp av musikerproffs som Niclas Frisk, Andreas Mattsson och Linda Sundblad.

 

-Det jag är mest nöjd med är att låtarna är så bra. Sen tycker jag väl att produktionen är lite tillrättalagd, det vore kul att göra något som är mer åt Pete Doherty-hållet i framtiden.
-Men det är nog bra att kompromissa lite, för jag vill själv att första skivan ska vara hyfsad kommersiell.

På turné med storebror


I sommar ska Johan Palm ut på sin första stora turné, med ett 20-tal datum på schemat. Bandet är ett hopplock av nya ansikten, men också storebror Henrik på gitarr.

-Det är kul, för det blir lite av en Oasis-grej. Eller kanske inte, vi tycker exakt samma om allt.

TT Spektra: Vad har du för förväntningar på turnélivet?

 

-Det där, utbrister Johan Palm snabbt och pekar på en affisch över ett smockfullt publikhav på Hultsfredsfestivalen.
-Nej, men j-Det är omtumlande på samma sätt som en rolig karusell, säger han.

Nästan ett halvår har gått sedan Johan Palm röstades ut ur TV 4:s populäraste talangsåpa. Men det är fem högst händelserika månader.

 

-Allting är lite overkligt, så mycket har förändrats. Jag har utvecklats som person, det känns verkligen som jag lever mitt liv till fullo, säger han.

Sedan januari bor den 17-årige Mjölbysonen i Stockholm, där han fått uppleva både för- och nackdelar med kändisskapet. Han blir dagligen stoppad av fans på stan.

 

-Det är nästan alltid roligt, men det beror på hur folk beter sig. I bland förstår de inte när det räcker, som när jag sitter och äter och vill fortsätta prata med mitt sällskap.
-Men även i de sammanhangen måste man vara trevlig, jag kan ju inte bli arg på någon som kommer fram för att de tycker om mig. Det vore dessutom dåligt för mitt rykte, tillägger han.


TT Spektra

Källa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0